Vad är en kampanj?
Lorem ipcum
Vad är kampanjarbete?
Lorem ipcum
Mål, mening, medel
Lorem ipcum
Generell definition av ordet aktivism: ”en medveten politisk aktivitet för att påverka exempelvis politiska beslut”.
Betyder att vi agerar för politisk förändring.
Vi vet att det inte räcker att ha rätt argument för att vinna stöd, vi måste också få ut vårt budskap.
Vi kan inte köpa plats i tidningar, på reklampelare, eller ha dyra annonser i sociala medier. Vi måste arbeta för att folk ska se att vi finns och vad vi vill.
Aktivism kan innefatta mycket av vår praktiska verksamhet, vanligast är att dela flygblad och att affischera.
Flygbladsutdelningar
Affischering
Skolbesök
Att sprida politiska budskap
Att synas, visa att man finns på orten
Att organisera
Att mobilisera till något specifikt arr
Att ha rutiner för att kontinuerligt synas, oavsett andra projekt
Begreppet basarbete är centralt i vår verksamhet – med basarbete menar vi utåtriktad verksamhet som i princip genomförs ständigt av de olika Ung Vänster-klubbarna. Denna typ av verksamhet är grunden för Ung Vänsters utåtriktade arbete, och en grundbult när vi tillsammans över hela landet driver gemensamma kampanjer i ett speciellt politiskt syfte.
Genomgång av olika delar av basarbetet
Praktiska tips
Inspiration
För att få ut våra budskap till många människor.
För att visa att vi finns, och att etablera Ung Vänsters närvaro i orten som något som hör till vardagen.
För att prata med folk som stannar upp. När klubben delar flygblad ger vi människor en chans att träffa Ung Vänster, och de får se vilka vi är och prata med oss i verkligheten. Det är ett bra tillfälle att gå med eller våga komma på sitt första möte.
För att få en masseffekt. Därför delar vi stora mängder flygblad och försöker få kontinuitet i flygbladsutdelningarna, det är även bra att regelbundet dyka upp på samma ställe.
Man får dela flygblad på offentlig plats och givetvis även i brevlådor. Grundregeln är att dela flygblad där mycket folk samlas.
Skolor, på och utanför
Morgonrusning i kollektivtrafik
Utanför mataffären
Marknader
Utanför sportevenemang
Festivaler, konserter
Var en aktiv, framåt och glad utdelare.
Hitta på olika hälsningsfraser som talar om vad det är för budskap ni delar. ”Stoppa rasismen”, ”Bygg bort bostadsbristen” eller ”Solidaritet med Palestina” exempelvis.
Ha som rutin att dela flygblad när ni möter upp medlemmar innan klubbmöten eller studieträffar. Det blir lättare för den som är ny medlem att hitta er, och som bonus får ni extra kontinuitet.
Flygbladsutdelning är dels en arbetsform som fungerar alldeles utmärkt separat men som givetvis också används även vid aktioner, demonstrationer, torgmöten etc.
Nya medlemmar aktiveras enkelt genom att följa med på flygbladsutdelning eftersom det inte behövs några förkunskaper.
För att få kontinuitet och effektivitet i sin flygbladsutdelning kan det vara bra att organisera det i olika grupper. Dela upp klubben i grupper om tre till sex kamrater som sedan får ansvar för flygbladsutdelning på en skola eller en stadsdel. På detta sätt slipper ni också ta upp mötestid med rena rutinuppgifter.
Tänk på att det på skolor bara är rektorn som kan köra bort er. Se övriga tips under rubriken ”Skolbesök”, sida X.
Många gallerior räknas inte som offentlig plats. De ägs av en företagarförening eller ett privat centrumbolag. Antingen ber ni om lov hos ägarna eller så delar ni ut flygblad tills ni blir tillsagda.
Sprida våra kampanjer, budskap eller mobilisera inför ett arrangemang.
Markera närvaro och visa att vi finns på orten, så att de som vill organisera sig med oss kan göra det.
Få syssla med konkret aktivism och samtidigt lära känna varandra.
Affischer
Behållare för klister
Klister
Roller eller bred pensel
Tre till fyra aktivister, två i nödfall
Valfritt: ha det trevligt
För att underlätta uppsättandet av affischer bör dessa rullas färdiga för affischering vilket innebär att affischerna rullas en och en. Detta görs enklast genom att först rulla en ensam affisch därefter sticka in nästa affisch i rullen och rulla den och sedan fortsätta så tills en lämpligt stor rulle finns. Fördelen med detta sätt att rulla är att affischerna sedan snabbt och lätt kan sättas upp utan att man behöver veckla upp hela rullen varje gång en affisch skall upp, man får helt enkelt resten av rullen direkt i handen.
Förklistring av affischer är en lite omständligare metod. Men den är bra då man använder tapetklister och vill vara säker på att affischen verkligen sitter fast. Det går till så att man sätter tapetklister på affischernas baksidor och sedan viker ihop dem innan man går ut. När det är dags för att klistra upp en affisch, är det bara att försiktigt dra isär den och sedan klistra upp den som vanligt. Förklistrade affischer är lättare att sätta upp om man har dem i en kartong, så att de inte viker sig.
Olika sorters behållare för klistret
Hink Välj en hink med handtag, se även till att rollern går att få ner!
Flaska Använd en flaska med sprutkork, exempelvis för diskmedel. Då slipper ni rolla upp klistret utan sprutar på och smetar sedan ut (med roller/pensel). Det går både åt betydligt mindre klister och ni slipper ha med er en hink (vilket dessutom är mer diskret).
Saftdunk Blanda till tapetklister i en tom saftdunk och skära ut en lagom stor öppning för rollern i sidan. En bra behållare med ett smidigt handtag.
Tapetklister
Köps på målaraffärer, är billigt och enkelt att använda. Pulver som ni blandar med vatten är generellt billigare än färdigblandat tapetklister. För att slippa ojämna affischer, se till att få bort eventuella klumpar i klistret.
Vävlim
Klart dyrare men också mycket starkare, rekommenderas i de fall affischerna skall sitta uppe länge.
Hemkokat
Eget klister är billigt men kan vara mer känsligt för vatten.
3 msk potatismjöl
1 dl socker
8 dl vatten
Blanda 4 dl vatten med 3 matskedar potatismjöl. Koka upp 4 dl vatten med 1 dl socker. Blanda sedan ihop allt medan du värmer det. Låt sedan svalna.
Tejp
Det går förstås att sätta upp affischer med tejp. Välj i så fall bred genomskinlig tejp, det blir snyggt och är svårare att pilla loss än exempelvis maskeringstejp.
Aktivist-tips!
Om det är minusgrader: häll salt i klistret, då sjunker fryspunkten för vätskan och ni hinner sätta upp affischerna innan klistret fryser.
Undvik för smal roller eller pensel men se till att de inte är större än att de går att få ner i hinken. Valet mellan roller och pensel är mycket en smaksak så pröva er gärna fram.
Person 1 Bär roller och klister
Person 2 Bär affischer och sätter upp dom
Person 3 Spanar efter nästa affischeringsplats och folk (se ”Att åka fast”)
Är ni fler än 4-5 personer är det bättre att dela upp sig i två grupper, då täcker ni fler områden och färre slipper vara sysslolösa.
Passa också på att lära känna varandra och att få prata politik utan att behöva ta beslut!
Vantar Skyddar aktivistfingrar mot både kyla och kladd. Viktigast för den som rollar/penslar. Den som sätter upp affischerna kan behöva bra grepp – då är så kallade torgvantar (med hål för fingerspetsarna) ett bra tips.
Kaffe Bra för att hålla värmen och humöret på topp, samt ger er anledning att ta en välförtjänt och mysig paus. Det går även utmärkt att ta med sig hembakta kanelbullar.
Karta Skriv ut en karta över den delen av klubbområdet som ni planerat att täcka in, och markera var det nu sitter affischer. Sätt upp alla kartor i klubblokalen och känn stoltheten.
Uppsamling Det kan vara trevligt att ta en fika och utvärdera kvällen innan ni går hem. Speciellt om ni inte hade med er matsäck ut, ta en kopp te och tillåt er att tina upp
Affischering är tillåtet på
Offentliga anslagstavlor
Affischering är inte tillåtet på
Elskåp
Plank
Husväggar
Papperskorgar
Busskurar
Och så vidare
(Det här stycket behöver layoutas så att det syns att det är en info-ruta och ett resonemang:)
Affischer som sitter på ställen där det inte är tillåtet att affischera betraktas som skadegörelse >>>
Den som åker fast kan dömas till böter >>>
Du måste dock bli tagen på bar gärning för att bli dömd >>>
Ung Vänster-klubben kan aldrig dömas för att våra affischer har satts upp olagligt >>>
Vi undviker noggrant att sätta upp affischer på affärernas skyltfönster och på byggnader av kulturhistoriskt värde >>>
Vi vill att folk ska tycka att det är roligt och bra att det sätts upp affischer där de bor. Vi affischerar givetvis inte för att vara jobbiga, utan för att vinna stöd >>>
Då är det viktigt att ta sig tid att stanna upp och prata om folk frågar, så att vi undviker att bete oss som om vi pysslade med sabotage >>>
Privatpersoner, företag eller politiska motståndare brukar inte ge upp så lätt och även om det formellt sett är svårt att bevisa vem som satt upp affischerna så är en anklagelse i lokalmedia inte något som gynnar varken Ung Vänster eller Vänsterpartiet.
Om ni trots allt ska affischera på elskåp, plank eller lyktstolpar finns det vissa saker att tänka på.
Välj tidpunkt för affischeringen med eftertanke. Använd gärna dygnets mörka timmar då det är mindre folk ute.
Om ni märker att det är folk som blir upprörd och tänker ringa polisen, att vaktbolag eller poliser verkar dyka upp, lägg ner aktiviteten och kom tillbaka en annan dag.
I samma situation: det är smart att gå åt olika håll och samtidigt dumpa roller och affischer i buskar eller under bilar. Ni kan inte anklagas om de inte har bevis.
Glöm inte: Lägg bara upp bilder på internet på affischer som sitter på lagliga platser.
Skulle ni mot förmodan bli anklagade för olaglig affischering med affischer, hink och roller i händerna kan ni fortfarande förneka all kännedom. Berätta att:
Ni har givetvis inte satt upp några affischer på andra ställen än offentliga anslagstavlor och kanske inte ens det.
Ni kanske har varit hemma hos en kompis och tapetserat om badrummet. Nu är ni på väg hem och av en ren händelse har ni stött på ett par polare som är på väg hem till sig med en rulle affischer de tidigare på dagen hämtat ut från posten.
Givetvis är affischerna endast ämnade att sättas upp med häftstift på skolans anslagstavlor. Ni skulle aldrig kunna tänka er något annat!
Om klubbordföranden får ta emot telefonsamtal från arga kommuntjänstemän eller upprörda privatpersoner:
Var artig och bekymrad.
Säg att vi tyvärr inte vet vem som satt upp affischerna, eftersom vem som helst har möjlighet att beställa vårt material.
Berätta att klubben gärna sätter upp affischer, men att vi alltid endast använder de lagliga affischtavlorna.
Försäkra hen om att vi har god pli på våra medlemmar.
Om samtalet handlar om affischer på skyltfönster eller bostadshus:
Säg samma som ovan ang. att vi inte vet vem och inte har kontroll.
Men erbjud er ändå att ta bort affischerna, för att undvika tråkiga utspel i till exempel lokalpressen.
Alla som sympatiserar med Ung Vänster ska få en chans att bli medlem.
För att nå ut till alla unga måste vi finnas på plats där unga spenderar tid, därför är högstadium och gymnasieskolor självklara arenor för oss.
Bokbord är ett tillfälle för oss att få en personlig kontakt med potentiella medlemmar, att etablera vår närvaro och prata politik.
Boka in skola
Packa bokbordskassen
Var flera stycken
Hitta en bra plats
Ha ett snyggt bokbord
Var aktiva
Lämna snyggt
Hitta flera datum då några i klubben kan, ett par timmar mellan 10.00 och 14.00 är bäst.
Ring skolan/skolorna och fråga vilket av dessa datum ni får komma.
Fråga vem ni ska ta hjälp av på plats och ta telefonnummer.
Om skolan är motvillig till att bjuda in er
Påpeka att skolan faktiskt har ett ansvar för kontakterna med det övriga samhället.
Prata om demokrati och att eleverna ska få vara aktiva i samhället.
Ni kan prova att säga att ni tycker det är allvarligt och att ni kommer kontakta media och göra en JO-anmälan, det kan få fart på vissa rektorer.
Ge inte upp för att ni inte får komma in – vi håller många lyckade bokbord utanför skolor också, ett bra tips är att bjuda på kaffe så att fler elever stannar och pratar.
Packlista, bokbord – basic
Bokbordsduk som är ren och slät, gärna med logga (beställ från förbundscentralen)
Det går att hålla bokbord ensam men oftast är det bättre att vara några stycken. Det är roligare och andra upplever oss nog som roligare då. Se även till att medlemmar som redan går på skolan kommer och är med.
Bokbordet ska placeras där det passerar så många elever som möjligt, till exempel nära cafeterian eller matsalen. Be om det när ni bokar bokbordet, kolla då också så att det inte är någon studiedag eller annan aktivitet som gör att elever inte är närvarande på skolan.
Håll snyggt!
Få det att se glatt ut!
Gör så att folk vill komma fram till er!
Tänk på att vara aktiva: dela ut flygblad, prata med folk och syns. Hitta gärna på hälsningsfraser eller frågor som gör att folk stannar till för att prata med er.
När bokbordet är över kan det vara bra – för vår goodwill hos skolan – att ta ett varv runt skolan. Plocka upp slängt material eller klistermärken som hamnat på tveksamma ställen. Låt gärna affischer som ni satt upp på anslagstavlor sitta kvar.
Andra ställen vi håller bokbord på
Festivaler
Marknader
Politiska debatter
Andra tillfällen där många människor samlas
Skolstartssatsning: ta vara på terminsstarten
Dela stora mängder flygblad på i princip alla klubbområdets högstadie- och gymnasieskolor
Bästa tiderna är på morgonen innan första lektionen, eller på lunchrasterna.
Dela kampanjmaterial
Tryck upp dela ut en inbjudan till Vänsterfika eller Vänsterhelg
Gå igenom och kolla så att ni verkligen kontaktat alla organisationer. Kanske är det någon som har kontakter man kan utnyttja.
Vad är syftet med demonstrationen? Vilka krav ska ställas och vill vi uppnå något speciellt? (Till exempel att få lämna över protestlistor till utbildnings-nämndens ordförande.)
Givetvis måste ni bestämma datum och tid för demonstrationen. Tänk på att det tar ganska bra med tid att ordna allt. Försök börja minst en månad innan om det inte är en blixtutryckning som måste göras snabbare.
Tänk på att samlingen bör vara ungefär en halvtimme innan avmarschen. Använd denna tid till att informera om demonstrationen, hålla korta politiska appeller och låta någon dra en låt eller två — det är bra om det inte blir tyst i demonstrationen så att folk blir osäkra på om det ska hända något mer, eller om det är dags att gå hem. Det är viktigt att höja kampmoralen i leden.
Någon måste söka polistillstånd och stå som ansvarig. I tillståndet ska alla väsentliga uppgifter finnas med, så som samlingsplats, avmarsch, marschväg och var avslutningen ska hållas.
Ha inte för många talare. Begränsa talartiden – talaren ska inte berätta hela sin livshistoria. Givetvis låter man dragplåster tala något längre än Sven Svensson, Ung Vänster-medlem från Sorsele.
Vad ska stå i de gemensamma flygbladen, hur ska affischerna se ut och var ska de tryckas. Utse ansvarig som gör ett förslag som godkänns på nästa möte. Datum, plats, samling, talare (om det är en höjdare)och arrangörer är uppgifter som bör stå med. Tänk på att skriva ut arrangörerna i bokstavsordning.
Graden av enhetlighet
Ska organisationer ha tillåtelse att dela ut eget material och ha egna banderoller under demon? Eller är det bara det gemensam materialet och banderollerna som gäller? En bra regel är att man inte angriper varandra under demonstrationen.
Tänk på att diskutera hur ni mobiliserar deltagare till demonstrationen. Är ni flera organisationer som arrangerar delar ni givetvis upp arbetet mellan er. Glöm inte att se till att material sprids på samlingspunkter som skolan, arbetsförmedlingen, fritidsgården och offentliga anslagstavlor. Är det en riktigt stor pryl kan det även vara ide att sprida flygblad i trappuppgångar.
Ett bra sätt är att låta varje organisation ordna två demonstrationsvakter. Deras uppgift är att hålla ordning på demonstrationen, hjälpa till att ordna en bra uppställning, se till att banderoller reses med rätt mellanrum och så vidare. I extremfallet kan det också bli tal om att försvara demonstrationen mot attacker. Då är det demonstrationsvakternas uppgift att hålla demonstranterna lugna så att inte panik utbryter, och att hålla demonstrationen samlad. Efter demonstrationens avslutande är det bra om vakterna hjälper de ansvariga att städa upp.
Utse presskontakter som ordnar pressmeddelande, kontaktar pressen innan, fixar presskonferens. Samma personer kan vara ansvarig för kontakterna med pressen under demonstrationen. Glöm inte att skicka pressmeddelande efter demonstrationen som berättar vad som hänt, varför och hur det gick.
Utse en eller flera som är ansvariga för media. Det handlar om att kontinuerligt lägga upp peppande bilder på social medier, men kanske också att filma demonstrationen och talare och ta snyggare bilder som kan läggas upp i efterhand.
Någon måste ha huvudansvaret för kontakten med polisen under demonstrationen.
Vem tar med sig/producerar? Vad ska det stå på huvudbanderollen? Vad ska ni ropa under demonstrationen? Ordna talkörsledare. Vem fixar megafoner? Utse ansvarig som strukturerar talkörsparollerna och kopiera upp papper med parollerna på till demonstrationsdeltagarna.
Gör upp om vem som ordnar, sköter, vaktar och transporterar ljudanläggningen. Har inte vänsterpartiet eller någon av de andra organisationerna tillgång till en ljudanläggning kan man pröva med fritidsförvaltningen. Är ni på en central plats så brukar det finnas eluttag att låna efter att polistillstånd har sökts men det kan behövas en särskild nyckel.
Utse ekonomiansvarig, beräkna en budget och fördela kostnaderna jämt på de arrangerande organisationerna.
Varje demonstration mår bra av lite underhållning. Ofta är det frågan om någon som spelar låtar till gitarr. Kanske spelar du själv? M e n kolla i förväg vilken utrustning de som ska underhålla behöver så att ni undviker tekniskt strul. Var också beredda på att anpassa programmet, är det ovanligt kallt eller regnigt kanske det inte är så många kvar när det är dags för tal.
Det är bra att ha en konferencier som håller ihop programmet, presenterar artister, talare, ropar slagord och informerar om demonstrationens krav.
Bestäm redan första mötet tid och plats för kommande planeringsmöten. Ha ordentligt med möten och gå alltid igenom det alla ska ha gjort och se om det behövs hjälp någonstans. Alla förslag och beslut ska förankras på mötena innan de genomförs. Det är bättre att ha för många möten än för få.
Se till att ansvaret för vem som ska gör vad är tydligt fördelat. Försök se till att opålitliga organisationer inte får ansvarsposter som innebär att de kan ändra inriktningen på paroller, flygblad eller talare, eller att de i pressen kan ta åt sig hela äran för demonstrationen.
Se till att ha ett ordentligt utvärderingsmöte om demonstrationen, organisering och uppföljning.
Som tidigare nämnts är affischering olagligt, men hör till de saker de allra flesta har förståelse för. För en Ung Vänsterklubb med skral kassa kan det vara svårt att föra ut sitt budskap i praktiken. Ibland har man tagit till olagliga metoder som sträcker sig längre än affischering. Detta leder förstås till diskussion om var gränserna för illegala aktiviteter skall gå. Vilka aktiviteter kan Ung Vänster vara med i?
Det är naturligtvis svårt att ge några heltäckande svar, men några principer för Ung Vänsters verksamhet kan vi komma överens om:
• Ingen medlem skall behöva delta i illegala aktioner om den inte vill. Inte heller ska de behöva känna sig tvingade att delta genom grupptryck.
• Illegala aktioner ska ha ett mycket tydligt politiskt mål som det finns stöd för i Ung Vänsters politik.
• Det ska finnas ett stort mått av folkligt stöd för aktionen. Folk ska tycka att "det där var banne mig bra gjort". Därför är det också viktigt hur aktionen ser ut, att den är snyggt genomförd.
• Vi ska först pröva andra vägar att få en förändring till stånd.
• Inga människor får komma till skada.
Lorem ipcum
Lorem ipcum, tips på aktiviteter osv.
Om vi i Ung Vänster delar ut flygblad når vårt budskap till de som fått flygbladet. Om vi ordnar en demonstration eller en aktion når vårt budskap ut till dem som sett det vi gjorde. Det är många människor, men vi nöjer oss inte där. Vi ser potentialen i att dessutom använda olika mediala kanaler för att synas och höras.
Om vi dessutom får lokaltidningen att skriva om vår flygbladsutdelning, demonstration eller aktion, då når vårt budskap ut till många fler. När en klubb Göteborg delar 1000 flygblad når vårt budskap nått 1000 personer, men då de dessutom lyckas få Göteborgs Posten att skriva om flygbladsutdelningen når budskapet över 400 000 fler personer.
Genom att skriva i förväg på sociala medier om olika typer av demonstrationer och andra evenemang som Ung Vänster ordnar ser vi dessutom till att fler får reda på det i förväg och har möjlighet att delta på själva evenemanget, vilket gör att fler får ta del av vår politik och möjlighet att organisera sig i förbundet.
Media är därmed ett hjälpmedel som gör att vi kan sprida vårt budskap till fler. Däremot får media aldrig ersätta verklig verksamhet, det är när vi träffar människor på riktigt som vi kan organisera konkret.
Få ut information
om att vi finns
om vad vi vill
om vad vi gör
Skapa debatt. Genom att skriva om frågor i olika typer av medier kan vi lyckas lyfta frågor som inte diskuteras i samhällsdebatten, men som är viktiga för oss och det samhälle vi vill ha.
Sedan 1960-talet har medias makt ökat, allt fler mediekanaler når allt fler, TV, radio, tidningar och inte minst internet har en stor plats i människors liv. Att mediernas makt har ökat i samhället får konsekvenser på politiken. Politikens budskap har anpassats till mediernas funktionssätt. Budskapet har komprimerats och förenklats. I nyhetssändningar på TV kan man inte föra långa resonemang om orsak och verkan, istället är det korta slagkraftiga budskap som lyfts fram. Dessutom gäller det att reagera snabbt, en nyhet är inte en nyhet speciellt länge idag.
I Sverige idag finns en stor mediekoncentration när det gäller traditionell media, och det är inte människor med ”vänsteråsikter” som äger tidningar, radio och TV. Därför är det oftast svårare för Ung Vänster än för exempelvis Svensk Näringsliv att komma in i media och vi måste lära oss att utnyttja media för våra egna syften. Samtidigt har internet och olika typer av sociala medier öppnat upp nyhetsflödet och möjliggör för spridning av information och våra budskap på ett helt annat sätt än tidigare.
För att kunna nå ut till media är det bra att veta hur media fungerar och resonerar. För att överhuvudtaget kunna komma med i traditionell media är det viktigt att vårt budskap uppfattas som en nyhet och inte som reklam eller propaganda. Här är några tumregler:
Man ska alltid försöka ha en lokal prägel på sin nyhet, ju närmare desto bättre.
Det man vill få fram måste uppfattas som intressant med mediets läsare, tittare eller lyssnare. Ofta vill de ha något spektakulärt.
Media älskar att vältra sig i konflikter, motsättningar och sprickor.
Media är dåliga på att spegla små förändringar och saker som pågår hela tiden. Att flera hundra människor dog i Estonia var en nyhet, att ett par hundra dör i trafiken varje år är däremot inte lika intressant.
När man vill få fram något i media är det därför viktigt att tänka igenom vad det är man vill få fram och hur vi får fram det på ett sätt så att det uppfattas som en nyhet. Propaganda och reklam kastas i papperskorgen direkt på traditionella medier. Vi måste även fundera över vilken funktion olika typer av medier fyller. På sociala medier som styrs av klubben/distriktet och kanske mest följs av medlemmar och sympatisörer kan det vara ”mer okej” med mer internt material. Längre texter och resonemang bör föras fram på medier som tillåter detta, medan exempelvis Twitter kanske passar bättre enbart för att sprida information?
Det ska uppfattas som en nyhet…. Skriv om ovanstående text
Att skriva insändare är ett bra sätt att komma in i tidningarna. Insändarsidorna hör ofta till de mest lästa. Insändaren ska alltid ha ett politiskt budskap, men behöver inte vara kopplad till en politisk kampanj, utan kan röra om en nyhet, aktuell händelse eller något annat. Ibland kan man till och med skriva av ett flygblad, man behöver inte formulera allt själv. När vi har kampanjer i Ung Vänster tas det oftast fram en kampanjhandledning där det bland annat finns insändarmallar som man kan använda. I MFF (meddelande från förbundet) brukar det också ofta finnas med insändarmallar på någon aktuell politisk fråga.
Ett bra tips är att ha insändarkvällar i klubben, då man tillsammans sitter och skriver insändare om till exempel det man diskuterat på mötet. Det är ett bra sätt att förena teori och praktik och man når ut med sitt budskap utanför klubblokalen. Underteckna insändaren med ett namn och klubbens namn. Man måste inte ha med namnet på en person, men ofta ökar det chanserna att komma med i tidningen, vill man inte skriva under med ett riktigt namn kan man också hitta på ett förnamn, tex Saga, 15 år.
Västvärlden måste ta sitt ansvar!
Klimat- och miljöproblemen är idag kanske det tydligaste exemplet på en orättvis världsordning. Företag i de rika länderna lägger miljöfarlig produktion i fattiga länder där det är svårare att ställa krav och sätta upp hårda miljöregler. Den rika världen orsakar den klimat- och miljökatastrof jorden står inför och måste ta större ansvar för att hejda den. I de fattiga delarna av världen märks effekterna av klimatförändringarna tydligt - inte minst genom att miljontals människor varje år tvingas på flykt undan naturkatastrofer orsakade av klimatförändringar. För att lösa klimatproblemen krävs en rättvis världsordning, och västvärlden måste ta sitt ansvar för de klimatproblem man skapar. Det är inte rimligt att man ska kunna köpa sig fri från sitt ansvar, när det är västvärlden som mest behöver minska sina utsläpp. För att kunna ha trovärdighet i klimatfrågan måste vi först och främst ta ansvar för det vi släpper ut på hemmaplan. Det handlar också om att vi ska stå för de kostnader svår klimatpåverkan får för andra delar av världen. Vill man på allvar prata om miljöfrågan och faktiskt göra något åt de klimatproblem vi står inför krävs det att den rika världen tar sitt ansvar.
Elsa Frostensson,
Ung Vänster Arendal
När man gör något i klubben eller distriktet som man tycker att media borde vara intresserade av ska man skriva ett pressmeddelande. Det finns olika typer av pressmeddelanden:
De som syftar till att väcka intresse hos media att ta reda på mer och skriva en artikel/göra en intervju etc.
Pressmeddelanden som medierna bara kan ta rakt av och publicera.
Pressmeddelanden där man redogör för vad man tycker i en viss fråga.
Hur och vad man skriver i pressmeddelandet beror självklart på vad man vill uppnå med det. Vill man att tidningar, radio och TV ska komma till en aktion man gör är det viktigt att man inte skriver för mycket i pressmeddelandet. Skriver man exakt vad som kommer att hända finns det ju ingen anledning för medierna att komma dit, de vet ju allt redan.
Vill man däremot att till exempel tidningen ska ta in det man skriver rakt av ska man vara lite mer utförlig. Det är även bra att i sådana fall skicka med till exempel foton, som tidningarna kan publicera. Man ska göra det ås enkelt som möjligt för dem.
Pressmeddelanden ska inte vara för långa. Om det är för långt kapar tidningarna helt enkelt slitet. Därför är det viktigt att börja med huvudpoängen, det som fångar intresset. Man ska bara ta med det viktigaste. Här är några tumregler:
Ett pressmeddelande ska vara kort och bestå av en nyhet. Även om det är mycket man vill ha sagt så måste man begränsa sig. Skriv hälften så långt som du har tänkt, och korta det!
Skriv med dubbelt radavstånd, ca en halv A4-sida.
Skriv klart och åskådligt. undvik långa meningar med långa bisatser, svåra ord och allt för formellt språk.
Glöm aldrig att skriva ort, datum och vem tidningen kan kontakta om de vill veta mer.
Skriv pressmeddelandet på dator, Ung Vänster-loggan bör finnas med.
När pressmeddelandet är färdigskrivet kommer nästa steg, att skicka iväg det till medierna. Välj ut vilka medier ni vill skicka det till. Lokalpressen är självklar.
Föreställ er hur det fungerar på en nyhetsredaktion. Det är stressigt, mycket människor och mycket nyheter. Det är viktigt att vårt budskap sticker ut. Det är viktigt att vara ute i god tid. Om man skickar pressmeddelandet samma dag som aktionen, demonstrationen eller dylikt ska äga rum är det liten chans att medierna har tid att dyka upp. Skicka det ungefär en vecka i förväg. Efter att du skickat pressmeddelandet kan det vara bra att ringa för att höra om de har fått det, då får tidningarna också en möjlighet att ställa frågor om de undrar över något.
Sociala medier och internet ger oss stora möjligheter att nå ut till fler människor och sprida nyheter eller budskap som inte hade fått så stor spridning i traditionell media. Det finns många olika plattformar för sociala medier och det är något som ändras snabbt. De olika plattformarna fyller olika syften och passar olika bra för att sprida olika typer av information. Bildbaserade sociala medier kanske passar bäst för att visa upp den aktivitet klubben/distriktet har eller för att sprida våra kampanjer med enkla ”delningsbilder” medan en hemsida/blogg/facebooksida passar bättre för att samla intervjuer/texter och för att föra längre resonemang. Det är inget fel att använda sociala medier enbart till en sak, men vill man få det lite mer levande och intressant kan man med fördel tänka igenom sina inlägg för att få ett mer varierat flöde.
På vissa typer av medier finns kommentarsfunktioner, där kan det lätt uppstå diskussion båda runt praktiska saker, men också politiska diskussioner. Självklart kan det vara smidigt att lösa saker eller sprida information snabbt över internet, men det är viktigt att vi håller på interndemokratin och att alla större beslut fattas på medlemsmöten och att politiska diskussioner förs i sammanhang där alla medlemmar har möjlighet att delta. Så är det inte i sociala medier.
Det är viktigt som klubb/distrikt att fundera igenom om man vill finnas på sociala medier, vilket media man väljer samt syftet med det. Det är inte obligatoriskt att finnas på sociala medier! Oavsett vilket media man väljer att skaffa ett konto på måste man se till att uppdatera det med jämna mellanrum. Framförallt gäller det om man skaffar en blogg eller hemsida som kanske är det första som dyker upp vid en googling. Är sidan inte uppdaterad på flera månader ger det ett tråkigt intryck och det kan framstå som att klubben eller distriktet inte haft någon aktivitet på den tiden.
Handfast:
- att sköta ett konto, tumregler
OJ ANVÄND HANDLEDNINGEN!!! Hittade inte den – be om hjälp från FC!
Ibland kan det vara bra att ordna en presskonferens. Bra tillfällen är om vi till exempel lägger en motion ihop med Västerpartiet i fullmäktige eller inför någon större aktion. Det är viktigt att förbereda presskonferenser väl, så att vi ger ett bra intryck.
Det är viktigt att tänka på vilken tid man lägger presskonferensen. En bra tidpunkt är på förmiddagen, ca kl.11. På eftermiddagen är journalisterna ofta stressade och på kvällarna är det oftast för sent. Lokal är också viktigt att tänka på. Det är bra ifall den ligger centralt eller nära tidningarnas redaktioner. Det är inte så många journalister som orkar åka ut i bushen för att skriva en artikel om Ung Vänster. Det måste också vara lätt att hitta till platsen.
I panelen på en presskonferens bör det sitta två till tre personer med relevanta titlar. Börja presskonferensen med en kort inledning av den som bjudit in, sen kommer uttalanden från de som sitter i panelen. Efter det är det fritt fram för medierna att ställa frågor. TV och radio vill helst ha tid efteråt för att göra sina reportage.
Saker som måste fixas:
Servera gärna kaffe.
På presskonferensen ska det pressmeddelande som skickats ut finnas tillsammans med eventuell ytterligare information.
Det ska finnas block och pennor.
Det ska finnas telefon och dator i närheten.
Glöm inte namnlappar för de som sitter i panelen.
Efter presskonferensen måste det vara möjligt för medierna att få tag på mer information ifall de glömt något. Så se till att det finns en kontaktperson som är tillgänglig resten av dagen.
Media vill ibland intervjua medlemmar i Ung Vänster, oftast är de intresserade av någon som har en titel. Man ska alltid vara lite på sin vakt när det gäller media. Det är lätt att bli felciterad och journalister missuppfattar ibland det man säger. När det har gått i tryck är det för sent.
Ta alltid reda på vad det är journalisten vill ha. Är det bara information till en artikel hen håller på att skriva eller är det en intervju. Be att få se artikeln innan den publiceras, om du till exempel är felciterad hinner du då rätta till det i tid. Man har ingen rätt enligt de presslagar som finns att få se artikeln men enligt den rådande pressetiken så är det fullt möjligt.
Det är viktigt att inte kommentera saker man inte vet något om. Be istället att få återkomma, det brukar gå bra. Var tydlig i det du säger så minskar risken för att bli missuppfattad.
Precis som de flesta tycker att det är nervöst att stå i en talarstol eller prata i mikrofon tycker de flesta att det är nervöst att bli intervjuade första gångerna. Det märks direkt av såväl journalisten som av dem som läser/ser/hör intervjun om du tror på det du säger, om du har självförtroende och om det du säger är genomtänkt.
Om du inte formulerar dig på ett bra sätt är risken att bli bortredigerad stor. Därför är det viktigt att förbereda sig väl. Tänk igenom vilka frågor journalisten kan tänkas ställa och öva på svar.
Journalister använder sig ibland av fula trix för att få reda på vad de vill ha. Ett av dem är att ställa den viktigaste fråga på vägen ut. Detta för att du då har slappnat av och de hoppas få ur dig något du inte skulle sagt i en regelrätt intervju. Gå inte på det!
Ett annat knep är att stänga av bandspelaren och försöka få fram uppgifter ”off the record”. Kom ihåg att det finns inget som heter så. Journalister använder allt material de får fram. Så gå inte på den heller.
Några tumregler för hur vi i Ung Vänster uppträder i media:
Det är bara Ung Vänsters åsikt som är intressant, det är Ung Vänster man representerar när man är med i media. Man ska med andra ord inte föra fram sina egna åsikter i media.
Ung Vänster och Vänsterpartiet är två delar av samma rörelse. Vi fattar beslut efter egna analyser. Ung Vänster kritiserar inte Vänsterpartiet i media, det gör vi i den interna debatten.
Ung Vänster är en enhet, vi går inte till media med oenigheter inom rörelsen, den debatten sköter vi i Rak Vänster.
Vi beter oss bra mot media, vi kommer, vi håller tiden och vi tackar media om de skrivit en bra artikel om oss.
Media är ett hjälpmedel, som inte ersätter någon av Ung Vänsters reguljära verksamhet.
Till redaktionen
Ingress på pressmeddelandet som ska återgå innehållet kort och koncentrerat.
Undvik långa, tillkrånglade meningar - både i ingressen och i resten av texten.
Börja inte ingress eller nytt stycke med långa ord, siffror, förkortningar eller citattecken.
Två korta meningar är bättre än en lång. Men tänk på att extremt korta meningar kan ge ett komiskt intryck.
- Börja gärna med ett talstreck om du vill citera någon, avslutar handboksförfattaren.
För mer information:
Kajsa-Peter Linderoth
Tel: 09-12 44 34
Under ett valår så ställs politiska motsättningar på sin spets och det är en tid då många intresserar sig för politik. Det diskuteras i skolan, på fikarasten på jobbet och vid middagsbordet när man kommer hem. Det innebär också att allt fler intresserar sig för vänsterpolitik och ger oss ett ovärderligt tillfälle att få genomslag för vår politik och organisera fler i Ung Vänster. Vi är visserligen aktiva även utanför valrörelsen, men chansen att få in nya medlemmar och stärka förbundet gör att vi måste jobba ännu hårdare under valår.
För oss finns det två huvudmål med en valrörelse:
Bygga Ung Vänster starkare över hela landet
Bidra till att Vänsterpartiet gör ett bra val
Det första målet kan också brytas ner till olika delmål. Exempel på sådana är:
Ha en aktiv klubb i varje kommun i distriktet
Öka antalet aktiva medlemmar med femtio procent
Under valrörelsen vill vi besöka så många skolor som möjligt. Det är inte alltid så enkelt och därför är det viktigt att vi bedriver ett aktivt arbete för att komma in på skolor. Det vanligaste är att Ung Vänster tar alla skolbesök, och inte Vänsterpartiet. Det kan ibland uppstå meningsskiljaktigheter på den punkten då Vänsterpartiet själva vill ta exempelvis debatter för att lyfta fram en kandidat.
Vi ger ett bättre intryck då vi är i samma ålder som eleverna
De andra partierna skickar ungdomsförbunden, och det vore tråkigt om vi inte gjorde detsamma
Det är i första hand vår målgrupp - unga.
Vi är vana att ta bokbord och har skickliga debattörer
Det är viktigt att det är en person som samordnar skolbesöken. Om man delar upp samordningen finns en risk att saker faller mellan stolarna. Det kommer vara mycket för denna samordnare att stå i, därför är det viktigt med noggrann planering och många aktivister som ställer upp på skolbesöken.
Boka in minst två bokbordshållare
Packa många bokbordskassar i ett svep för att minska dubbelarbete
Hör av er till skolan igen och fråga om vi får hålla klasspresentation, och vilket upplägg bokbordet ska ha
Har eleverna frågor de ska ställa?
Ska det vara någon debatt?
mer???
Informera bokbordshållare om upplägg, uppställning mm
Om det är debatt: hör av er till förbundscentralen i god tid innan om ingen i klubben eller distriktet kan
Datum | Tid | Skola | Typ | Aktivist 1 | Aktivist 2 | Ev. debattör | Kontaktperson på skolan |
27/8 | 11:00-13:00 | Kvarnby Folkhögsk. | Debatt och bokbord | Erik Eriksson | Sara Sarasson | Hanna Cederin | Vaktmästare 086543210 |
28/8 | 9:00-11:30 | Hvitfeldtska gymnasiet | Bokbord | Sara Sarasson | Ingen debatt | SO-lärare 031234567 |
Det kommer att behövas extra kraft i valrörelsen, och i de flesta fall är det osannolikt att tänka att man klarar av det på bara frivilliga krafter. Det bästa är om det går att skaffa sig minst en valombudsman (eller praktikant). De ekonomiska möjligheterna till detta får skapas genom att vara ute i god tid och lägga undan pengar. Det går också att dela med omkringliggande distrikt eller be Vänsterpartiet om pengar. Antingen går det att ha en valombudsman från strax innan skolstarten till efter valet, det vill säga några veckor under den värsta tiden. Om det finns resurser är det dock bra att valombudsmannen är anställd även under april-juni, då många skolor redan satt igång med valinformationen,
Att administrera skolbesök, se till att inget missas
Att boka in fler skolbesök
Att sköta hantering av nya medlemmar som kommer in
Att se till att ordna aktiviteter om ingen annan gör det – torgmöten, affischering etc.
Att ta hand om de centrala valturnéerna när de kommer.
Att vara tillgänglig och behjälplig när det gäller alla de aktiviteter och problem som uppstår i en valrörelse
Ofta använder vi oss av Ung Vänsters centrala valmaterial samtidigt som vi har lokalt producerat material. Anledningen till att vi producerar centralt Ung Vänster-material är att det ska finnas en enhetlig profil på Ung Vänster i hela Sverige, men det finns ingen motsättning mellan det och att vi också har lokalt valmaterial.
Valaffischer för uppsättning vid bokbord
Valflygblad
Folder med lokalt material, exempelvis från en lokal fråga
Material från Vänsterpartiet
Pins, t-shirts och andra prylar
Många gånger skickar förbundet ut till exempel ordförande och viceordförande/n på turné i landet. Distrikten får besked om datum, då till exempel en vice ordförande kommer. Det är då upp till distriktet att planera den/de dagar som de kommer. Hur dessa turnéer ser ut – med eller utan artister till exempel – är något som varierar.
Det som ska göras i distriktet när det fått information om datum är:
Boka in skolor på dagarna – det kan gå att ordna större klasspresentationer om det finns någon med titel att locka skolorna med.
Boka torgmötestider – antingen kan distriktet höra med partiet om de har några eller så kan det boka egna.
Om ni får tillstånd från skolan – boka torgmöten på skolgårdar vid lunchtid.
Ordna öppna möten på kvällen – debatt, föredrag, utfrågning, hearing etc, gärna med lokala artister eller dylikt i någon offentlig lokal. Gör affischer och sätt upp på stan.
Om distriktet får turnén på fredagar finns det större möjligt att ordna något större, som en konsert eller strandkväll med politiskt snack.
Beställ massor av material att använda.
När programmet är klart, skicka pressmeddelande. Ring runt till tidningar, radio, TV etc.
Skicka programmet till förbundscentralen.
I valet är samarbetet med Vänsterpartiet viktigt. När valrörelsen planeras i Vänsterpartiet på distrikts- eller lokal nivå, se då till att få Ung Vänster-representanter i de instanser som planerar. Om det till exempel finns en valplaneringsgrupp i Vänsterpartiet – se då till att få vara med där.
Försök att få till en ordentlig ansvarsfördelning mellan er och Vänsterpartiet om aktiviteter i kommunen. Man kan hjälpa varandra men det är också bra om man vet vem som är ansvarig för vad så att inget faller mellan stolarna.
Ung Vänster
Skolbesök
Nattaffischeringar
Bokbordsdrive i centrum
Morgonflygbladsutdelning
Vänsterpartiet
Bemanna valstuga
Utskick till väljare
Tidningsutdelning
Valekonomi
Ett val är ganska dyrt. Det gör att vi måste ha god framförhållning och se till att spara pengar andra år för att använda under valår. Flera utgifter är nästan nödvändiga – som valombudsman eller valmaterial till exempel. Undersök istället olika möjligheter att få in pengar.
Vänsterpartiet
Förutom tiondet kan vi be om ytterligare tillskott från Vänsterpartiet, som själva ofta har mer pengar under valår
Projektbidrag från kommunen
prata med en vänsterpartist i kommunfullmäktige om det finns något bidrag att söka
LO-klubbar i distriktet
ABF
En valbudget kan se ut som nedan. Gör den redan i början av året. Kostnaderna och intäkterna ska inte skrivas av härifrån – det varierar väldigt mycket från distrikt till distrikt vad det finns för förutsättningar. Kolumnerna representerar två olika distrikt och förutsätter att distriktet till vänster har bra med pengar och råd med en ombudsman under en längre tid – den högra har mindre pengar och bara kan anställa från skolstarten till valdagen.
Drunkna i det allmänpolitiska träsket? Det vill inte Ung Vänster. Därför är det bra att satsa på roliga aktiviteter som drar ungdomar. Det kanske blir fullt upp med skolbesöken, men det bäst är om vi kan ha lite fler aktiviteter än de miniminödvändiga.
Musikfest med lokala band
Torgmöten med kulturinslag
Cafékvällar med debatter/föredrag
Bannerdropping i centrum
Utomhuskonsert
Feministiskt självförsvar
Besök fritidsgårdar
Medlemmarna i en valrörelse strömmar in. Hur många som kommer till varje distrikt beror i huvudsak på hur aktiviteten i distriktet sett ut. Det är svårt att hinna med allt i valrörelsen, men det betyder inte att vi inte ska kontakta varje medlem direkt.
Kolla var personen bor och därmed vilken klubb den tillhör
Ha kalendarium för klubben och distriktet till hands
Ta reda på när nästa klubb/distriktsaktivitet är
Ring och välkomna personen till Ung Vänster och uppmana denne att komma på nästa aktivitet i kalendariet
Hör av dig till klubbens medlemsansvarige och meddela att de fått in en ny medlem
Om det inte finns en klubb där personen bor, kolla vilken klubb som är närmast. Ordna även kurshelger i distriktet i nära anslutning till valet. Ha även minst ett öppet möte i anslutning till ett skolbesök, så att ni kan hänvisa vidare till det om det är någon som är intresserad av att gå med i Ung Vänster.
Ta upp följande checklista på DS-möte eller AU-möte och diskutera igenom hur ni vill ha det med följande saker:
Checklista för distriktet
Diskussion med Vänsterpartiet om skolbesök
Representation i Vänsterpartiets valplaneringsinstanser
Mobilisering av så många medlemmar som möjligt i valarbetet
Utbildning av medlemmar inför valet
Hantering av nya medlemmar
Kurser och aktiviteter för nya medlemmar efter valet
Kontakt med skolor
Valbudget
Mediakontakt
Ansvarig för skolbesöken
Valombudsman
Plan för utåtriktade arrangemang
Plan för torgmöten
Centrala turnén
Affischering
Valstugor
Beställning av valmaterial
Ta upp följande checklista på ett klubbmöte eller klubbstyrelsemöte och diskutera igenom hur ni vill ha det med följande saker:
Diskussion med distriktet om ansvarsfördelning
Diskussion med Vänsterpartiet om skolbesök
Representation i Vänsterpartiets valplaneringsinstanser
Mobilisering av så många medlemmar som möjligt i valarbetet
Utbildning av medlemmar inför valet
Hantering av nya medlemmar
Kurser och aktiviteter för nya medlemmar efter valet
Kontakt med skolor
Valbudget
Mediakontakt
Ansvarig för skolbesöken
Plan för utåtriktade arrangemang
Plan för torgmöten
Centrala turnén
Affischering
Valstugor
Beställning av valmaterial
Politisk praktik handlar om att gå från ord till handling. Organisering är i sig politisk praktik.
Som materialister vet vi – till skillnad från idealister – att det är människor och människors handlingar som driver världen framåt. Det är inte idéerna utan i första hand ekonomi och de praktiska förutsättningarna.
Det är när vi inte stannar vid att prata om att förändra, utan tar saken i egna händer och GÖR förändringen, som vår kamp på allvar hotar den rådande ordningen.
Fackföreningar
Att organisera sig och tillsammans skapa trygghet på en otrygg arbetsmarknad. Tar vara på styrkan i att vara många som tjänar på samma sak.
A-kassan
Att inte bara försäkra sin egen inkomst ifall man blir arbetslös, utan också slå vakt mot lönedumpningar genom att tillsammans betala för de som arbetslösa.
VP 2011:
… och genom att göra politik även i handling visa att vi menar allvar.
Ida G 2011:
”I den upp och ned vända världen behöver människor få mer än skrivna löften om att det är vi som är bäst på full sysselsättning. Alla partier från vänster till höger har full sysselsättning som rubrik på flygbladet. Välfärden är allas bästa vän, och enligt Reinfeldt tömmer han inte socialförsäkringssystemen för att finansiera skattesänkningarna utan för att ”rädda välfärdens kärna”.
Vi kan inte fortsätta att bara prata politik, vi måste också göra politik. På flera sätt har bandet rullats tillbaka till 1930-talet. Då byggde arbetarrörelsen sina egna trygghetssystem – det måste vi ta intryck av när vi gör politik på 2010-talet. Politisk verksamhet i framtiden kan handla om att ordna hjälpcenter dit människor kan vända sig för juridisk rådgivning och hjälp med myndighetskontakter vid utförsäkringar, för den unga vänstern kan det vara att inte bara kräva en fritidsgård i ord, utan också ordna fritidsaktiviteter.”
Feministiskt självförsvar
Syfte med FSF
Lorem ipcum lorem ipcumHistoria i Ung Vänster
Lorem ipcum lorem ipcum
Hur jobbar vi i klubben?
Vi vill nå ut till så många tjejer och kvinnor som möjligt
Självförsvaret gör skillnad här och nu för individer - till skillnad från politiskt arbete som bara syftar till att förändra samhället på sikt
Men det är även en politisk praktik som öppnar för större politisk förändring
Gör det enkelt och uppfinn inte hjulet i onödan: använd Ung Vänsters organisation
Om frontorganisationer för självförsvar
Ibland kan man behöva fundera över om det är bra att starta en ”egen organisation” för självförsvaret på orten. Svaret är att det beror på ifall det behövs. Anledningen till att starta en så kallad frontorganisation är att komma runt problemet med att skolor inte vill ta emot oss som Ung Vänster. Genom att ringa och presentera sig som ”Fighting girls i Falun” i stället för Ung Vänster Falun kan man lättare nå elever som annars inte skulle få träffa oss.
Om ni inte har något problem med att komma in på skolor behöver ni inte starta en frontorganisation. Det tar i så fall onödig tid, och vi tar åt oss mindre ära för självförsvaret. Det är Ung Vänster som driver feministiskt självförsvar och det ska vi vara stolta över och skylta med så mycket vi kan.
Checklistor/ materialBeställ från FC
makthandboken för tjejer
färdiga självförsvarsaffischer, bara att fylla i tid och plats
(nattvandringsjackor)
Skaffa
visitkort tjejjour, kvinnojour
mitsar
Text att använda i event/flygblad etc
vad är FSF, vem får komma etc.
Lorem ipcum lorem ipcum
Checklista: Arrangera öppet pass i feministiskt självförsvar
Bestäm datum
Boka in en eller flera instruktörer
Boka lokal
Beställ affischer från förbundscentralen
Sprid information när ni håller bokbord, exempelvis genom att skriva ut lappar med tid och plats och dela ut.
Ordna affischeringsrundor
Gör ett Facebookevent
Se till att alla medlemmar i klubben bjuder in sina vänner och släkt
Skicka pressmeddelande om ert arrangemang till lokalmedia
Att hålla en kurs i flera steg:
Till förberedelsearbetet kan ni använda samma checklista. Bra att ha med sig är även att
gärna boka in samma instruktör på samtliga pass, det är lättare att få en
sammanhängande kurs då. Upplägget kan varieras enormt, och avgörs såklart av hur
många gånger ni ses.
Checklista: Bokningar av självförsvarspass
Se till att det är tydligt vart man kan vända sig för att boka in ett självförsvarspass!
Ha mailadress och telefonnummer tillgängligt på hemsida och facebooksida och ha rutiner kring hur bokningen av instruktörer till olika pass går till. Man kan också skicka ut kontaktuppgifterna till t.ex. skolor och fritidsgårdar.
Ta betalt! Be DS/ KS besluta om kostnader för olika pass. Tänk på att skolor eller kommunala arbetsplatser kan ha större möjligheter att betala än exempelvis fritidsgårdar och kvinnojouren. Det handlar i första hand om att värdera vårt arbete, men det är också en viktig inkomst.
När en bokning kommer in: Boka in instruktörer, gärna 2 st, och stäm av med den som efterfrågat passet kring tid, plats, eventuell kostnad och längd på passet.
Bjud även in er själva! Vi kan inte förlita oss på att folk hittar till oss, vi måste även söka upp grupper. Ring till skolor, fritidsgårdar, fotbollslag eller syjuntor och boka in er på pass!
Checklista: Nattvandringar
Det bör vara minst tre tjejer, varav minst en är instruktör.
Beställ gula Systrar på stan-jackor från förbundscentralen
Bjud in er till festivaler och liknande arrangemang eller var på stan under sommarkvällar då det är mycket folk
Packa saker att ta med, några tips är: vattenflaskor, frukt, information om feministiskt självförsvar och inbjudan till nästa inplanerade pass. Man kan också ha med sig kontaktuppgifter till den lokala kvinno- eller tjejjouren. Ett annat tips är att göra en undersökning. Det behöver inte nödvändigtvis vara något man använder sig av senare, men det ger en naturlig ingång till att gå fram och snacka med folk. Man kan till exempel ställa frågor kring vardagsrädsla och vilka platser i staden/på festivalen som känns otrygga. Glöm inte pressarbetet! Posta bilder i sociala medier, skicka pressmeddelanden och ring lokalmedia och fixa intervjuer.